Godmorgon! Äntligen lördag och endast en vecka kvar tills jag äntligen flyttar in i min pojkväns lägenhet igen. Det har självklart varit mysigt att bo hemma ett tag men när man väl flyttat en gång är det svårt att flytta hem igen, även om det är tillfälligt. Idag har jag bakat mina favvo-bullar, kardemummabullar med vaniljkräm. Denna gången gjorde jag lite annorlunda från förra men här kommer recept nedan. 
 
 


Ingredienser bulldeg:

5 dl mjölk
50 g jäst
1.5 msk kardemummakärnor
1 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
0.5 tsk salt
150 g smör
12-15 dl vetemjöl

 

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
2.5 dl vaniljkräm

 

Vaniljkräm ingredienser: 

- 2 dl mjölk

- 2 st äggulor

- 1 msk strösocker 

- 1 msk stärkelse

- 1 msk vaniljsocker

 

 

 
 

Gör så här:

1. Smält smöret och häll i mjölken. Värm upp till fingervarmt, 37°C
2. Smula ner jästen i din assistent och häll i smörblandningen. Blanda ut jästen i vätskan. Tillsätt kardemumma, strösocker, vaniljsocker och salt. Tillsätt mjöl lite i taget, tills degen släpper från bunkens kanter. Det bästa är att låta degen gå en stund i maskinen, minst 5 minuter.

3. Låt degen jäsa under duk i 30 minuter till dubbel storlek. Under tiden vispa ihop alla ingredienser till fyllningen. Jag brukar använda en elvisp.

4. Stjälp upp degen på väl mjölat bakbord och dela i två delar. Kavla sedan ut en del i taget till en rektangel. Bred på hälften av smörfyllningen och vik sedan degen på mitten. Kavla ut igen tunnare. 

5. Skär 2 cm breda remsor av degen och snurra dem, snurra sedan ihop dem till en bulle med skarven undertill och lägg på en bakpapperklädd plåt. Upprepa med den andra degbiten.
6. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 225°C.

7. Gör under tiden vaniljkrämen; blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka ihop på svag värme tills den tjocknar. Fyll på med stärkelse om så behövs.

8. Gör försiktigt en grop i varje bulle och spritsa eller klicka sedan i vaniljkrämen. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca 8 minuter. 

 
 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress