Hej alla fina! Syltkakor är en favorit hos mig och eftersom de inte är svåra att göra tänkte jag göra lite annorlunda denna gång. Istället för att göra en grop i kakan till sylten, blev det hjärtformade istället. Jag hade ingen riktigt bra form till detta så jag tog helt enkelt en hjärtformad tesil och tryckte ner i kakan och fick lägga sylten där i. Det var lite pilligt men kul att få en annan form. De blev kanske inte de snyggaste kakorna men här kommer ändå ett recept. 
 
Ingredienser:
  • 200 g smör rumsvarmt
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 1 dl strösocker
  • 4½ dl vetemjöl

Fyllning:

  • 2 dl hallonsylt
  • En hjärtformad form
Gör såhär:
 
1. Arbeta ihop ingredienserna till degen i en matberedare eller på arbetsbänk. Lägg degen i en plastpåse och låt vila i kyl minst 30 min.
2. Sätt ugnen på 175°.
3. Rulla små bollar av degen och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
4. Gör en grop/med formen i varje kaka och lägg en tesked sylt i gropen. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress