Hej alla fina! Eftersom jag är nöt och mandelallergiker fick jag hitta en annan typ av botten för mina biskvier. Det blev en havrebotten med en vanlig smörkräm ovanpå och slutligen doppad i choklad. För att piffa upp kakorna lade jag även på lite strössel och slutligen florsocker. I mitt slutliga recept har jag blandat lite från olika recept och fick även testa mig fram lite på slutet. Så här kommer mitt sammansatta recept: 
 
Botten:
- 75 g smör
- 1 dl strösocker
- 1 dl havregryn
- 1 dl vetemjöl
- 2 msk ljus sirap
- 2 msk grädde
- 0,25 tsk bakpulver
 
Smörkräm:
- 150 g smör, rumstempererat
- 3 dl florsocker
- 1 äggula
ev smaksättning eller karamellfärg
 
+choklad till att doppa i
 
Gör såhär botten:
  1. Sätt ugnen på 200 grader.
  2. Smält smöret i en kastrull och rör sedan ner alla ingredienser till en jämn smet. Klicka ut smeten i små brödformar eller vanliga muffinsformar om man vill ha lite större, grädda i mitten av ugnen tills de är lite gyllenbruna.
  3. Lägg in kakorna i frysen i 15 minuter för att de ska sätta sig, annars är det lätt att de inte håller ihop på slutet.
  4. Lossa kakorna när de har svalnar från formarna eller pappret.
  5. Gör smörkrämen 
........................................
Smörkräm:
  1. Vispa smör och florsocker vitt och fluffigt. Vispa ner äggulan. Smaksätt och färgsätt.
  2. Spritsa eller klicka på smörkrämen på havrebottnarna. 
  3. Lägg in kakorna i frysen igen i ca 15 minuter för att stelna. 
  4. Smält chokladen i vattenbad och doppa sedan kakorna i chokladen så att hela smörkrämen täcks med choklad. Om det ska vara garnityr, lägg på snabbt innan chokalden hinner stelna. 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress