Hej alla fina! Nu var det ett tag sedan jag kom hem från Malta. Ni fick ju mycket tips på sevärdheter, affärer och annat när vi väl var där men nu är det mitt i sommaren och fler och fler åker på semester. Många kommer även troligtvis åka till Malta och behöver då tips på affärer, appar och ställen att åka till och lite annat smått och gott. Så i detta inlägg får ni tips på matvaruaffärer, appar och klädaffärer ni kan åka till. 
 
Matvaruaffärer och appar:
 
1. Tallinja app: Detta är en app och även ett busskort man köper. Är man där 1 vecka eller mindre än 3 månader är det bra att köpa ett "Explore-kort" som räcker i 7 dagar. På appen ser ni när bussarna kommer och vart bussarna går, denna upptäckte vi ganska sent på vår resa men den är riktigt bra. Bussarna är ju inte ofta i tid och då kan man lätt se på appen när bussen kommer. 
2. E-cabs: En av flera taxibolag som man bör åka med på Malta. Man bör undvika "vita taxibilar" eftersom dessa är mycket dyrare. E-cabs har ett fast pris för rutten man åker medan vita taxibilar bestämmer mer eller mindre när man är framme så det är lätt att bli lurad. 
3. Lidl&Scotts: Vi handlade för det mesta i matvaruaffären Scotts eftersom den låg närmast och det är låga priser. Det mesta fanns där. Sedan upptäckte vi Lidl som var den affären som dom flesta malteser handlade i. I Sverige gillar jag inte Lidl och handlar nästan aldrig där, på Malta var det lite annat, det fanns mer att välja på, det var billigt och bra. 
 
Klädaffärer:
 
I staden Sliema fanns den mesta av shoppingen och det finns mycket affärer att välja mellan. Dessa som är på bild ovan var mina favoritaffärer och där i från jag handlade det mesta. Jag älskade även att gå på marknad eller handla från småaffärer som bara finns på Malta men dessa finns överallt så dem hittar ni i vilket fall. Även på vägen ner mot stranden Golden Bay fanns marknadsstånd med mycket fint där jag köpte en väska från. Jag vet inte hur malteser generellt reagerar på när man prutar men väskan jag köpte var lite trasig i sömmen så den prutade jag ner 100 kronor. 
Bara fråga om ni undrar över något eller vill ha fler tips, det känns som om vi fick uppleva och upptäcka det mesta under tiden vi bodde där. Malta är inte så stort haha. 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress