23 oktober 2017

Me too

Bild från Google.se
 
Något som på senaste tiden blivit väldigt uppmärksammat är hashtagen #metoo. Jag tycker själv att det är en otroligt bra kampanj som kommit igång och som uppmärksammar hur utsatta kvinnor i dagens samhälle faktiskt är. Det har blivit en norm i dagens samhälle hur en man ska vara och hur han ska agera och visa sig stark och ha ett slags övertag över kvinnor. Att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och jämställt har glömts bort vilket bidrar till att vi kvinnor inte vågar eller borde gå hem själva sent eller att vi måste se oss om över axeln när vi går. 
 
Jag har själv många gånger på krogen eller dansgolvet blivit ofredad genom att bli slagen på rumpan eller antastad någonstans på kroppen. Jag har inte själv varit med om någon stor händelse fysiskt, bara psykiskt. En händelse som jag skrev om på min förra blogg för några år sedan och som även blev ganska uppmärksammad hände mig i lerum. Det var som sagt ett antal år sedan och jag kände mer att det var en obehaglig situation och jag minns den fortfarande väl. 
...Jag stod på stationen i Lerum och väntade på tåget hem. Det var inte många där eftersom det var sent och jag satt på en bänk under tak. Det kommer fram en man i trettioårs åldern och sätter sig bredvid mig, vänder sig mot mig och säger "har någon berättat för dig hur fin du är?". Jag är vid den här tiden 16, 17 år och känner mig absolut inte bekväm i situationen. Jag säger ett enkelt "tack" och börjar flytta mig bort. Mannen lägger då handen på mitt lår, skrämmande nära mitt inre lår. Jag börjar då få panik eftersom det inte finns någon att ropa efter. Jag flyttar mig bort och gör en ansats till att ställa mig upp, mannen tar då tag i min arm och drar ner mig igen och frågar "varför går du? blev du inte glad när jag gav dig en komplimang?" jag har då panik och säger ett enkelt "jo tack, snällt av dig" och gör ännu en ansats till att gå men mannen håller kvar. Jag säger då att jag måste ringa ett viktigt samtal men mannen vill inte låta mig gå utan börjar dra i mig igen. Jag har total panik, rycker till mig armen och springer där i från, ringer min före detta pojkvän och säger vad som hänt. Mannen har dock följt med mig ut och går mot mig. Mitt ex säger till mig att springa där i från till ett ställe med fler människor och han kommer sedan och hämtar mig. 
Detta var en otroligt obehaglig situation när man är så ung och något jag aldrig vill uppleva igen. Jag är numera väldigt försiktig, går aldrig hem själv eller på platser som är osäkra. 
 
Ta hand om er! Kramar 
Amanda

Alltså fy vad hemskt, usch ryser av att bara läsa! Det är så sjukt att det ska behöva hända! Fy stackaren, stora kramar till dig!

Svar: Kramar till dig!!
Amanda Niclasson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress