Hejhej! För ett tag sedan gjorde jag key lime pie i muffinsform vilket blev väldigt uppskattat. Idag har jag gjort en annan smakkombination och har gjort björnbärspajer istället med en supergod lingonfrosting. Perfekt att bjuda på och färdiga i portionsformar! 
 
 
Fyllning:
1 burk kondenserad sötad mjölk (ca. 400 g)
1 pkt frysta björnbär
3 tsk vaniljsocker
1 ägg
2 äggulor
 
Pajskal:
100 g smör
200 g kex (jag använde digestive)
 
Lingonfrosting:
200 gram cream cheese
3 dl vispgrädde
2 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
2 msk lingonpulver
 
 
Gör så här:
Fyllning:
1. Börja med att sätta ugnen på 175° grader. Koka upp björnbären och sila sedan av vätskan. Spara purén (det som är kvar i silen).
2. Blanda kondenserad mjölk, purén samt vaniljsocker i en skål. Vänd ner äggulorna samt ägg. Vänd försiktigt ihop till en slät blandning.
Låt fyllningen stå medan du gör pajskalet.
Pajskal:
1. Smält smöret och låt stå, placera ut 12 formar i en muffinsplåt.
2. Mixa kexen till ett fint smul i din matberedare. Tillsätt sedan smöret och mixa ihop.
3. Fördela smulet jämnt i formarna och packa botten och kanterna ganska hårt, så att ett pajskal formas. Jag använde mig av en muffinsplåt vilket fungerade väldigt bra genom att trycka ut degen med en sked i formarna. 
4. Grädda pajskalen mitt i ugnen i 10 minuter.
Tag ut och låt svalna en aning innan du fördelar fyllningen i skalen.
5. Grädda pajerna i ytterligare 15 minuter. Tag ut och låt sedan svalna helt innan du toppar med lingonfrostingen.
Lingonfrosting:
1. Häll allt i en bunke, se till att grädde och färskost är riktigt kylskåpskalla.
2. Vispa i ett par minuter tills du har en fluffig frosting. Häll den på en spritspåse och spritsa valfritt mönster på kakorna. Dekorera med lite strössel eller bär.
 
 
Kramar, @cakesbymandyy
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress