17 oktober 2019

Lantbröd med oregano

Bröd

 
Hejsan! Detta bröd var faktiskt en ren tillfällighet att det blev bra haha. Jag började baka detta lantbröd vid 23 på kvällen och insåg all jästid och att det skulle vara i ugnen ganska länge. Jag kom även på mitt i allt detta att jag skulle göra brödet på en kall jäsdeg så jag använde alltså bara kalla ingredienser. Så jag ställde in degen i kylen när jag lagt den i formarna och lite struntade i det, tänkte att jag får se hur det blir i morgon.  Dagen efter hade brödet självklart även jäst i kylen men när jag gräddat det och det var klart insåg jag hur himla gott och saftigt brödet blev! Här kommer nu recept. 
 
 
Ingredienser: 
- 5 dl vatten kallt
- 25 g jäst
- 1 msk salt
- 11 dl vetemjöl (brukar alltid behövas lite mer)
- 1 msk brödkryddor/oregano
+annan smaksättning om man önskar
Jag dubblade även receptet. 
 
Gör såhär:
1. Smula ner jästen i en bunke och häll över kallt vatten. 
2. Tillsätt brödkryddor och eventuellt oregano om du gillar det, plus mjölet pö om pö. Låt maskinen gå hela tiden. 
3. Lägg upp brödet eller bröden i formar med bakplåtspapper. Låt bröden jäsa i 2 h eller in i kylen över natten som jag gjorde. Dock lät jag det även jäsa 1 h i rumstemperatur efter kylen och innan ugnen. 
4. Sätt ugnen på 200 grader och grädda mitt i ugn i 35-45 minuter. Pröva med en sticka när det är klart. 
 
@cakesbymandyy Kramar
 
FSHD Daniel

Alltid lika roligt när misslyckanden blir lyckade, haha! Det ska jag definitivt prova, ser gott ut :)

Svar: Precis! Det är då man lär sig :)
Det tycker jag, det blev ju supergott!
@cakesbymandyy

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress