16 november 2019

Saffransfudge

Julbak

 
Hejsan! Jag ÄLSKAR fudge, så himla gott. Innan december och innan jag börjar baka pepparkakor och lussebullar, brukar jag börja med julgodis redan nu i november för att riktigt förbereda sig inför julen. Igår bakade jag supergoda saffransfudge som är superenkla att äta om man vill ha det lilla extra efter julbordet eller om man bara är lite sugen. De kan se mer komplicerade ut att baka än vad de faktiskt var så här kommer nu recept! 
 
Ikväll ska jag på vinterbal med skolan, ska bli superkul att få klä upp sig lite extra för en gångs skull med långklänning och klackar!  
 
 

Ingredienser:
- 1 burk kondenserad sötad mjölk
- 400 g vit choklad
- 1 g saffran (2 pkt)

Gör så här:
1. 
Smält ihop alla ingredienser på låg värme över ett vattenbad. Använd gärna en lite större skål om det går så att inget rinner ut över kanten, det blir ganska mycket smet. 
2. Klä en brödform (2 l) med bakplåtspapper och häll sedan fudgen i formen.
3. Täck formen med plastfolie och låt fudgen stelna i kylskåp, helst över natten men annars några timmar. 
4. Tag upp ur formen och skär i rutor. Jag valde att linda in mina fudge i bakplåtspapper jag klippt bitar av, för att få känslan av en riktig karamell. 

Går även superbra att frysa in dem, bara du använder en burk med tätslutande lock. 

 

 
@cakesbymandyy
Hoppas att det smakar! Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress