Hejsan! I helgen bakade jag bullar på ett nytt sätt. Eller det är ett nytt sätt att baka ut bullarna på för mig i alla fall. Jag tyckte att de blev superfina då jag snurrade degen istället för att bara rulla ihop allt och skära ut bullar. Jag kollade runt på youtube hur man gjorde och hittade en video av Roy Fares som visade precis hur man gick till väga. Dock hade jag ett lite annat recept. 
 

Ingredienser bulldeg:
5 dl mjölk
50 g jäst
1.5 msk kardemummakärnor
1 dl strösocker
1 ägg (går att utesluta)
1 msk vaniljsocker
0.5 tsk salt
150 g smör, rumsvarmt
12-15 dl vetemjöl

Fyllning:
200 g smör, rumsvarmt
1.5 dl strösocker
1 tsk vaniljpulver
2.5 dl vaniljkräm

Vaniljkräm ingredienser: 

- 2 dl mjölk

- 2 st äggulor

- 1 msk strösocker 

- 1 msk stärkelse

- 1 msk vaniljsocker

 

Gör så här:

1. Börja med att vispa ihop alla ingredienser till fyllningen (utom vaniljkräm) med en elvisp, ställ åt sidan.
2. Häll mjölken i bunken till din assistent. Smula ner jästen och tillsätt kardemumma, strösocker, ägg, vaniljsocker och salt. Rör om tills jästen löst sig. Tillsätt smöret i bitar och arbeta in vetemjölet lite i taget tills degen släpper från bunkens kanter.
3, Stjälp upp degen på väl mjölat bakbord och dela i två delar. Kavla sedan ut en del i taget till en rektangel. Bred på hälften av smörfyllningen och vik sedan degen på mitten.
4. Skär 2 cm breda remsor av degen och snurra dem, snurra sedan ihop dem till en bulle med skarven undertill och lägg på en bakpapperklädd plåt. Upprepa med den andra degbiten.
5. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca. 1.5 h. Sätt ugnen på 225°C när det är 20 minuter kvar av jästiden.

6. Gör under tiden vaniljkrämen; blanda alla ingredienser i en kastrull och låt koka ihop på svag värme tills den tjocknar. Fyll på med stärkelse om så behövs.

7. Gör försiktigt en grop i varje bulle och spritsa eller klicka sedan i vaniljkrämen. Grädda bullarna mitt i ugnen i ca. 8 minuter. 

Kramar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress