Hej alla fina! Hur gott är det inte med hembakat bröd? Och inte minst att känna att man faktiskt bakat brödet själv, då blir det ännu godare tycker jag. Detta bröd är bakat med filmjölk och lingon och är otroligt saftigt och gott. Kika gärna in på min instagram @cakesbymandyy.
 

Du behöver:

  • 2,5 dl vetemjöl
  • 2 dl rågmjöl
  • 1 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk brödkryddor 
  • 3 dl filmjölk
  • 1 dl rårörda lingon
  • 2 msk flytande honung
  • frön, till topping pumpafrön och solrosfrön, mängd efter tycke och smak.
 

Gör så här:

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  3. Blanda ner filmjölk, rårörda lingon och honung.
  4. Olja in en brödform eller lägg bakplåtspapper i form och häll i degen. Toppa med lite pumpakärnor och solrosfrön. 
  5. Grädda mitt i ugnen ca 40 minuter. Stick ner en sticka för att kolla om det är klart. Jag hade inne mitt bröd i nästan 20 minuter extra och det blev väldigt bra. 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress