Godmorgon! Idag vill jag dela med mig av ett recept på cupcakes med rosa härlig frosting och en jordgubbe på toppen. Jag älskar att baka cupcakes och de är både supergoda och härliga att se på. Snart flyttar jag även äntligen tillbaka till Henkes lägenhet och då blir mer och mer bakning.
 
Ingredienser muffins: 
- 50 g smör 
- 3 ägg
- 2 dl strösocker
- 4 dl vetemjöl
- 2 tsk bakpulver 
- (ev kakao)
 
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225 grader.
2. Sätt ut pappersformar på en plåt.
3. Smält smöret och tillsätt mjölken.
4. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och smör.
5. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Tillsätt kakao vid chokladmuffins.
6. Klicka ut smeten i formarna.
7. Grädda mitt i ugnen ca 10-15 min, ha koll hela tiden i fall de blir klara snabbare så att de inte bräns. Stick ner en sticka i muffinsen för att se om den är klar. Stickan ska då vara torr. 
8. Låt muffinsen svalna innan du lägger på frosting, annars kommer den att flyta ut. 
 
 
Ingredienser frosting: 
- 60 g rumsvarmt smör
- 5 dl florsocker
- 2 tsk vaniljsocker
- 100 g färskost 
- ev hushållsfärg
 
Gör såhär: 
1.Gör smöret mjukt i mikron.
2. Blanda de torra ingredienserna och rör ner smöret. Vispa med elvisp till en kräm. Tillsätt färskosten och droppa eventuellt några droppar karamellfärg. 
3. Avsluta med att toppa med en jordgubbe, strössel eller annat. Pudra även på med florsocker. 
 
Kramar

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress