Hej alla fina! Under alla år jag har bakat pepparkakor har jag alltid köpt en färdig deg. Jag har tidigare trott att det varit svårt att baka egen deg men här om dagen bakade jag faktiskt egen deg och den blev supergod. Det var inte alls så svårt som jag trodde så här kommer nu ett enkelt recept. 
 
Du behöver:
- 2 1/2 dl brunt farinsocker
3/4 dl ljus sirap
3/4 dl vatten
150 g smör
- 1 msk malen kanel
- 1 msk malen ingefära
- 1 tsk malna kryddnejlikor
- 6 dl vetemjöl + lite extra till utbakning
1 1/2 tsk bikarbonat
 
Gör såhär:
1. Blanda farinsockret, sirapen och vattnet i en kastrull. Koka upp blandningen.
2. Lägg i matfettet och låt det smälta. Tillsätt kryddorna och låt smeten kallna utan omrörning.
3. Rör i bikarbonaten och mjölet, linda in degen i plastfolie och låt den stå kallt till nästa dag.
4. Sätt ugnen på 175°C.
5. Arbeta degen smidig på mjölat bord. Kavla ut degen tunt och stansa ut kakor med mått. Lägg dem på plåt med bakplåtspapper. 
6. Grädda kakorna mitt i ugnen i 175°C, 6-8 min. 
 
 
Kramar, @cakesbymandyy
Lilla i

Jag bakade egen deg en gång och trots att det var enkelt latar jag mig ändå med färdig deg 😅 Vilka fina formar du har!

Svar: Haha lätt hänt! Jag har alltid tidigare köpt faktiskt, denna gången var första jag bakade egen 😅 men det går ju lika bra att köpa! Tack snälla!
@cakesbymandyy

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress