15 september 2018

Ord jag alltid svarar fel på

 
Bild lånad från google.se
 
Hej alla fina! Jag tänker ofta på att jag har svårt för att stava till vissa ord. Det finns alltid några ord jag alltid måste googla på hur de stavas vilket jag tänkte ta upp i detta inlägg. Både hur jag brukar stava och vad som är rätt. Jag tänkte även ta med en lista med vad svenska folket har kommit fram till från https://www.hemmets.se/har-ar-orden-svenskarna-oftast-stavar-fel-hur-manga-klarar-du/
 
Mina ord: 
- Aldelles = Alldeles
- Annourlunda = Annorlunda
- Schweitz = Schweiz
- Dubblett = Dublett
- Förrästen = Förresten
- Hej då = Hejdå
- Nämde = Nämnde
- Rekommendera = Rekomendera
Succesivt = Successivt
- Fotölj = Fåtölj 
- Ingridienser = Ingredienser
 
Jag hoppas att ni kan se vilka ord som är rättstavade och fel, annars kanske ni ska ta en tur in på listan och se ni med. ;) 
 
Svenska folket: 

- Abbonemang eller abonnemang

Bestämde eller bestämmde

- Definera eller definiera

- Definitivt eller defenitivt

Igentligen eller egentligen

Faktiskt eller faktist

- Giftemål eller giftermål

- Hittils eller hittills

Iallafall eller i alla fall

- Konferans eller konferens

- Lungt eller lugnt

Nogrann eller noggrann

Religös eller religiös

Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress