Hej alla fina! Igår blev det mer bakning efter 2 arbetsintervjuer som gav en provvecka nästa vecka. När man inte har något att göra på dagarna får man passa på. Igår blev det tekakor från ett ursprungsrecept från Ica men har ändrat på lite saker så att det ska bli mer till mitt eget. Mitt recept var på 8 stycken tekakor, beroende på hur stora man gör vill säga men jag gjorde dubbel sats så det blev ca 16 stycken. 
 
Ingredienser (för 8 st): 
- 2,5 dl ljummen mjölk (fingervarmt)
- 25 g jäst
- 35 g rumsvarmt smör
- 1 tsk salt
- 1 msk sirap
- ca 7 dl vetemjöl , jag tog ca 3 dl rågmjöl och 4 dl vetemjöl
- Vaniljsocker efter tycke och smak
(pensling med ägg på slutet)
 
Gör såhär: 
1. Smula ner jäst i en bunke och tillsätt den varma mjölken. Låt jästen lösa upp sig.
2. Tillsätt sirap, smör, salt och mjöl. Knåda degen smidig, gör inget om den är lite kletig.
3. Låt jäsa i 30-45 min under duk.
4. Lägg deg på mjölat bakbord. Dela upp i 8 delar, rulla till bollar, platta ut till runda kakor och lägg på plåt. 
5. Låt vila på plåt i 5-10 min.
6. Nagga kakorna med gaffel. Pensla med ägg för mer färg.
7. Grädda i ugn 5-7 minuter på 250 grader.
8. Låt svalna och njut!
 
Kramar
 
Angelica Wåhlin

Åh, vad gott! Tack för recept :D

Svar: Tack själv :D
Amanda Niclasson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress