Hej alla fina! Idag tänkte jag ge er några tips på hur snittblommor står längre. Det är ju väldigt svårt, tycker jag i alla fall, att få blommorna att vara fina länge. Jag har tidigare bara satt blommorna i en vas och inte skött om dom mycket mer och då står dom i ca 1 vecka. Men för att hålla dom längre har jag nu några tips som jag lärt mig under tiden i butiken. 
 
1. Använd alltid en ren vas till blommorna. Annars kan bakterier finnas kvar som blommorna tar upp.
2. Ta alltid bort bladen som kommer att hamna i vattnet. Rena stjälkar med andra ord.
3. Snitta alltid i stjälken på blomman innan du ställer dem i vatten. Alltid med vass kniv och inte sax eftersom detta gör det svårare för blomman att ta upp vatten.
4. Använd alltid växtnäring i vattnet.
5. Ta inte bort binderisättet runt blommorna. Detta ger extra stöd för dina blommor.
6. Ha inte för stor vas till blommorna som extra stöd.
7. Aldrig ställa blommorna i direkt solljus.
Hoppas tipsen är bra! Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress