Hej alla fina! I många år har jag fått frågan "vad vill du bli när du blir stor", yes strandard av släktingar och äldre människor. Jag har tidigare hatat denna fråga då svaret oftast blir "jag vet inte" så jag förstår inte de som kan gå direkt från gymnasiet och börja studera på högskola. För hur vet man vad man vill? Denna fråga har fört mig sig mycket ångest och efter gymnasiet bestämde jag mig för att ta ett uppehållsår...som blev två år haha. Men nu har jag funderat vidare på frågan och stod tillslut mellan två val. Att antingen välja ett yrke som jag vet att jag kommer få jobb enkelt efter min studietid eller att välja ett yrke som jag faktiskt vill jobba med men som kommer bli något svårare att få jobb. Detta har varit svårt för mig och alla jag diskuterat saken med säger olika saker. Så jag gjorde en lista med sådant jag vill göra och sådant jag absolut inte vill göra. 
 
Vad jag vill:                                                                                     Vilka jobb är då intressanta?
- Ha möjligheten att ibland jobba hem i från                                  - Inredare/ Inredningsarkitekt
- Jobba med något kreativt                                                            - Dekoratör
- Jobba oregelbundet, alltså inte ett 8-17 jobb                              - Webbdesigner/Grafisk Designer
- Kunna ta med mig jobbet vart jag än åker                                   - Inköpare , kontorsjobb
                                                                                                                 ...osv
 
 
Vad jag INTE vill:                                                                            Vilka jobb går bort?
- Ha ett standard 8-17 jobb                                                             - Sjukvården
- Jobba i sjukhusmiljö                                                                    - Äldreomsorgen
- Jobba med "patienter" eller få kundbesök på det sättet                    - Polisen 
                                                                                                                ...osv
 
Det slutade med att jag idag har sökt till tre olika skolor till hösten med inrikning Webbdesigner. Jag tänker mig något likt min blogg med att designa hemsidor till olika företag, lägga upp en plan/design, arbeta i htlm som jag gör i bloggen och mycket mer. Det skulle vara himla roligt och det eller något av de saker jag skrivit tidigare tänker jag satsa på. Det känns väldigt bra att jag äntligen bestämde mig för att jag göra det jag själv vill och jobb får lösa sig, är man duktig på det man gör, finns det alltid jobb! 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress