Hej alla fina! Jag ville idag göra något enkelt men ändå kreativt. Jag började googla runt och hittade en variant på dessa stilrena och supergoda kakor. Det är en vaniljkaka och helt enkelt klädd i sockerpasta. Det var lite jobbigt att göra degen då den var ganska kladdig och ofta kladdade ihop sig mot bordet, kaveln osv. Men tillslut fick jag den utkavlad, på plåten och in i ugnen. Och efter ugnen var det enkelt! Här kommer nu ett recept på dessa, en variant på det jag hittade på nätet. Perfekt för fest, kalas eller bara enkelt tilltugg. 
 
Ingredienser:
- 0,5 dl socker 
- ca 4 dl vetemjöl
- 100 g smör
- 1 ägg
- 1 dl florsocker 
- 1/2 tsk vaniljsocker
- sirap som limm
florsocker som topping
 
Gör såhär: kakor
Sätt ugnen på 170 grader!
1. Blanda, florsocker, vaniljsocker och vetemjöl i en bunke. Tillsätt smör och ägg. 
2. Mixa i matberedare eller elvisp tills degen håller ihop. 
3. Låt stå i kylskåp i 1 h. 
4. Kavla ut antingen hela degen eller delar i taget med mjöl på bakbord. Om degen inte håller ihop eller är kladdig, knåda en stund för hand med mer mjöl. 
5. Stansa ut kakor med hjälp av pepparkaksformar, lägg på plåt med bakplåtspapper.
6. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter. Kakorna ska vara gyllenbruna i kanterna. Ta ut och låt svalna. 
 
Sockerpasta: 
1. Har du köpt en färdig deg som jag, knåda degen en stund med lite florsocker tills den är smidig. 
2. Kavla ut och stansa ut samma sorts former som kakorna. 
3. Lägg lite sirap som limm ovanpå kakan och sedan sockerpastan ovanpå. 
Sen kan du spritsa glasyr, strössel, annat eller bara njuta av kakorna. 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress