Hej alla fina! Jag har alltid älskat att baka men aldrig riktigt haft någon som kan äta upp alla mina bakverk. Det är klart enkelt att baka till familj och vänner men nu har jag äntligen fått en ny grupp att baka till. Nämligen min pojkvän Henriks klass i skolan! Idag blev det en sockerkaka med citronglasyr och björnbär. Jag tycker alltid att det är roligt att experimentera och dekorera med mina bakverk så det blev glasyr denna gången och det var superenkelt. 
 
Du behöver: 10 bitar
- 75 g smör
- 1 dl mjök 
- 2 ägg
- 2 dl strösocker
- 2 tsk vaniljsocker
- 3 dl vetemjöl 
1½ tsk bakpulver
 
Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en form som rymmer ca 1 ½ liter.
3. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt det svalna.
4. Vispa ägg och socker ljust och pösigt, gärna med elvisp.
5. Blanda ner vaniljsocker och mjöl blandat med bakpulver och till sist mjölkblandningen. Rör snabbt ihop till en jämn smet och i formen. Blanda ej med elvisp, blanda med slickepott eller sked. 
6. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 min. Låt svalna innan du lägger på glasyr.
 
7. Gör glasyr!
4 dl florsocker
2 msk vatten
Några droppar citronsaft 
Björnbär eller hallon efter tycke och smak.
  1. Blanda florsocker med vatten samt citronsaft i en bunke.
  2. Vispa med elvisp någon minut till en jämn trögflytande röra.
  3. Sockerglasyren är klar att använda. Den stelnar på ca 20 minuter så gör den inte för tidigt.
  4. Ringla över, spritsa eller bred ut glasyren och garnera det du önskar. Låt glasyren stelna 20 minuter. Lägg björnbär på innan den stelnat. 
 
Kramar
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress