Hej alla fina! Så som rubriken lyder har jag läst lite olika bloggar och prövade här om dagen ett nytt sätt att baka kanelbullar på. Det var från Fridas blogg jag såg en video om att man inte skulle smälta smöret och värma mjölken osv i början. Detta tyckte jag lät intressant och prövade, det tar lite längre tid men bullarna blev supergoda! Jag använde mitt eget recept på ingredienser men ändrade i tillvägagångsättet. 
 
 
Ingredienser: 
- 150 g margarin, rumsvarmt
- 5 dl mjölk, kall
- 1/2 tsk salt 
- 1 1/2 dl strösocker 
- 2 tsk mald kardemumma
- ca 13-15 dl vetemjöl 
- 50 g jäst 
 
Fyllning: 
- 100 g margarin 
- 1,5 dl stösocker 
- 3 msk kanel 
+pensling med ägg och pärlsocker
 
 
Gör såhär: 
1. Börja med fyllningen. Smält smöret och rör ihop med socker och kanel. Tillsätt mer smör om så behövs för mer fyllning eller socker om fyllningen är för lös. Ställ åt sidan. 
2. Smula jästen i en bunke och häll över kall mjölk, rör ut. Tillsätt socker, kardemumma, salt, smör i bitar och vetemjöl. Rör i hop detta i din assistent eller för hand till en smidig deg. 
3. Tillsätt mjöl om så behövs tills du får en bra deg. Ta sedan upp degen på mjölat bakbord utan att jäsa dem innan. 
 
 
4. Knåda ihop degen smidig, dela i två och lägg ena delen åt sidan. Kavla ut ena halvan, lägg på hälften av fyllningen och rör ut över hela degen. 
5. Vik degen på mitten, kavla ut försiktigt och skär sedan långa strimlor av degen. Tvinna varje del och rulla ihop till en bulle. Lägg på plåt med bakplåtspapper. Gör samma sak med andra halvan av degen. 
6. Låt jäsa i 1,5-2h till nästan dubbel storlek. Vispa upp ett ägg att pensla med och strö på pärlsocker. 
7. Grädda mitt i ugn i 8 minuter i 250 grader. 
 
 
Kramar
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress