Hej alla fina! Nu när man  är hemma, sjuk och söker jobb kan man ju passa på att baka. Idag blev det dumlekakor som recept kommer på nedan. Det var första gången jag gjorde dem och jag kan absolut göra saker annorlunda till nästa gång men men, gott blev det i alla fall! Hittade ett enkelt recept på Ica.se som jag gick efter men nu när jag tittade runt så hittade jag lite fler och bättre recept som jag får pröva nästa gång. 
 
Du behöver: 
  • 200 g smör
  • 3 dl vetemjöl
  • 1 dl strösocker
  • 1 tsk bakpulver
  • 20 dumlekolor
 
Gör såhär: 
  1. Smält smöret i en kastrull. (Du kan även använda rumsvarmt smör om du vill.)
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Häll sedan i smöret och blanda till en deg.
  3. Låt degen vila i kylen i 20-30 minuter.
  4. Placera ut 24 kakformar på en plåt. Ta fram degen och dela den i 24 små delar. Rulla varje del till en boll och lägg en boll i varje form. Tryck ner en dumlekola i varje boll. Du behöver inte trycka ner kolan helt och hållet. Det gör ingenting om kakan går sönder – den kommer gräddas ihop.
  5. Grädda kakorna på 200 grader mitt i ugnen i 10-12 minuter.
  6. Låt kakorna svalna innan du äter dem.
 
Kramar
 
Jenni

Men åh mums så gott det lät 😋 Och fina blev dom också.

Svar: Tusen tack! :)
Amanda Niclasson

snyggafilippa.blogg.se

Men mums!!

Svar: Verkligen!
Amanda Niclasson

Tessie - Fotograf

Dumlekakor är verkligen så goda. Gjort det några gånger. Jag brukar göra ett lock med, alltså bara lägga en noblesse choklad bit överst. :) Lite extra så där.

Svar: Oh ja, det var första gången jag gjorde dem men de blev mycket goda :) Det låter väldigt gott, får pröva det nästa gång!
Amanda Niclasson

Linda

Ser supergott ut! <3

Svar: Tack snälla!!
Amanda Niclasson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress