2 mars 2018

Syltkakor

Småkakor

 
Hej alla fina! Idag blev det dags att börja förbereda fika inför söndag då mina föräldrar och Henkes föräldrar kommer hem och fikar. De som känner mig vet att jag inte gillar att bjuda på något jag inte bakat själv, utan jag gör hellre flera olika sorters fika och köper något litet. Idag blev det alltså bak av syltkakor och i morgon ska jag baka kanelbullar. :) 
Jag är en person, av få tror jag haha, som tycker att om man väl ska äta något onyttigt så ska det också vara onyttigt. Dessa kakor kanske inte är så nyttiga men men, ibland får man unna sig! 
 
Om ni vill baka dessa själva hittar ni receptet här
 Ingredienser:
 
- 200 g smör 
- 1 tsk vaniljsocker
- 1 dl strösocker
- 4,5 dl vetemjöl

Fyllning

- 2 dl hallonsylt

Gör såhär:

  1. Arbeta ihop ingredienserna till degen i en matberedare eller på arbetsbänk. Platta ut degen, lägg den i en plastpåse och låt vila i kyl minst 30 min.
  2. Sätt ugnen på 175°.
  3.  Rulla små bollar av degen och lägg på plåtar med bakplåtspapper.
  4. Gör en grop i varje kaka och lägg en tesked sylt i gropen. Grädda i mitten av ugnen ca 10 min.
 
Kramar
Angelica Wåhlin

Hujeda mig, så gott!

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress