19 mars 2018

Kanelbullar

 
Hej alla fina! Söndagssysslan blev att baka bullar för att ge till nära och kära så att de har när jag är på Malta. Nu har jag bakat det några gånger och fått in lite rutin så det går snabbare och enklare för varje gång. :) 
Här nedan kommer receptet om ni vill baka själva: 
 
Ingredienser: 
- 150 g smör
- 5 dl mjölk
- 1/2 tsk salt 
- 1 1/2 dl strösocker 
- 2 tsk kardemumma
- 50 g jäst 
- 13-14 dl vetemjöl 
Kan även tillsätta lite vaniljsocker för vaniljsmak.
 
Fyllning: 
- 100 g smör
- 1 dl strösocker
- 2 msk kanel
Pensla även med ägg och pärlsocker.
 
Gör såhär: 
1. Smält smöret och tillsätt mjölk och värm till fingervarmt (37 grader)
2. Smula ner jästen i en degbunke och tillsätt lite av degspadet, rör tills jästen löst sig och tillsätt resten
3. Tillsätt salt, socker, kardemumma och 2/3 av mjölet, arbeta degen smidig. Tillsätt ytterliggare mjöl tills degen släpper från bunkens kanter. Jäsning under duk i ca 20-30 min till dubbel storlek
4. Blanda margarin, socker och kanel till fyllningen. Lägg degen på mjölat bakbord och knåda den smidig, tillsätt mjöl om så behövs
5. Dela i 2 delar och kavla varje del till en rektangulär platta. 
6. Bred på fyllningen, rulla samman och skär i bitar. Lägg sedan i formar och låt jäsa i 30 min under duk
7. Sätt ugnen på 250 grader. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö på med pärlsocker 
8. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 8-10 min och låt sedan svalna. 
Isabella

Men så gott! Hemmabakat är alltid bäst :)

Svar: Verkligen! :)
Amanda Niclasson

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress