22 september 2017

Recept rågbröd

 
Godmorgon! Igår bakade jag ett supergott och lätt rågbröd vilket också blev jättegott. Så jag tänkte dela med mig av receptet till er och hoppas att ni får lite inspiration av det.
 
Ingredienser: 
- 50 g margarin
- 5 dl mjölk
- 50 g jäst
- 2 tsk salt
- 2 msk sirap
- 7 dl rågmjöl
- 6 dl vetemjöl
 
Gör såhär:
1. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm upp till fingervarmt, 37 grader. 
2. Lös upp jästen i degspadet, tillsätt salt och sirap. Rör ner vetemjöl och rågmjöl. Arbeta degen tills den släpper från bunkens kanter, strö ett tunt lager mjöl över degen och lägg på en bakduk. Låt jäsa till dubbel storlek i 30 min. 
3. Stjälp upp degen på en mjölad arbetsbänk och knåda den tills den släpper från från arbetsbänken. Dela degen på två och lägg i separata smorda eller med bakplåtspapper formar. Lägg över en duk och låt jäsa i 30 min. 
4. Sätt ugnen på 200 grader.
5. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 15 min. Flytta sedan upp till mitt i ugnen och grädda ytterliggare 40-45 min.
Pröva med en sticka och se när brödet är klart. Låt sedan svalna lite och sen är det klart!
lars

Gud va gott Rågbrödet ser ut. Tack för delning av receptet Men jag kan inte baka själv. jag går direkt nu ut i köket och tar fram mitt köpta Danska rågbröd
Jag blev jättesugen

Svar: Va roligt att höra att jag inspirerat dig! Jodå, alla kan baka :)
Amanda Niclasson

Liv Ringström

Men så gott!

Svar: Verkligen :D
Amanda Niclasson

Jasmine

Åh, så gott med hembakat! Dina bröd ser goda ut. :)

(Sent) Svar: Tack för gratulationen!

Kram

Svar: Verkligen, tack snälla!!
Amanda Niclasson

JossanHaugen

Det där såg riktigt gott ut, måste provas :)

Svar: Det tycker jag att du ska göra, det är verkligen gott!
Amanda Niclasson

JossanHaugen

Då ska jag allt prova det :)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress